Friday, August 13, 2010

Sherlock Holmes, la pelicula. Pffff

Vam veure la pelicula Sherlock Holmes protagonitzada per Robert Downey Jr. i Jude Law i la sensació es estranya.

Per una banda és una pel·lícula força entretinguda, amb ritme i plena d'acció. Molt ben feta.

Per altra banda no te res a veure amb el personatge que va crear Arthur Conan Doyle i te força incongruències.

No és que jo sigui molt fan del personatge de Sherlock Holmes, però sí que m'ha interessat el personatge. De fet, les meves pel·lícules preferides de Holmes no són les més ortodoxes (El jove Sherlock Holmes i La vida privada de Sherlock Holmes, del genial Billy Wilder).

Actualment la millor recreació que trobo és la de la sèrie House. Un metge hàbil en la seva feina, però un misantrop, jonki, misogin, que viu al 221B i que té un amic al que no respecta que es diu W...ilson. Fins i tot la productora va fitxar pel personatge a un actor britànic, en Hugh Laurie, que dóna pel físic del detectiu victorià. I només s'inspiren en el personatge...

A la pel·licula ni s'han aproximat. La productora (o qui hagi estat) ha volgut "americanitzar-ho" tot al màxim, com es va fer en el seu dia amb La lliga dels homes extraordinaris (que pintava Tom Sawyer?). Fins i tot a la trama de Sherlock Holmes surt un ambaixador nordamericà i parlen de dominar els Estats Units, "que havien estat una colònia britànica".

Trobem un Sherlock atleta, expressiu, atret per una dona, sense cap referència a cap addicció, i ens presenten un argument purament d'acció, mes propi del 007 que d'una altra cosa.

Em vaig sentir com quan un amic trekkie em comentava la darrera pel·licula de Star Trek. Tot i que els guionistes han tractat, deliberadament, de trencar completament amb la trama original, n'hi ha coses que als trekkies els fa mal: els salts a velocitat warp o la relació sentimental de Sr. Spock.

Jo també vaig sentir traït el personatge de Sherlock Holmes, per molt que la pel·licula fos entretinguda. Altres patinades al guió com les referències a explosius activats per ones de ràdio em van ajudar fer-me una opinió: la pel·licula de Sherlock Holmes et pot agradar... si no et fa mal.

Ara veig que hi ha una nova sèrie de televisió que es diu Sherlock. Com que és de la BBC crec que tindrem més sort. Ja veurem.

2 comments:

Tulmi said...

Vaja, no pares ni a les vacances. A mi no em va agradar Sherlok Holmes. Es podia haber dit de qualsevol altre manera, no em va recordar al personatge de la novela, pot ser soc massa purista, però em va semblar més un super heroi que el detectiu anglés dels llibres.

Anonymous said...

Completament d'acord, em va recordar a "Moulin Rouge" pel nefast tractament de l'època en que es situa, la llàstima és que a Sherlock Holmes no es pot salvar ni la Banda Sonora.
Abraçades!