Saturday, March 6, 2010

La meva experiència amb la Palm Pre

Des de fa uns mesos sóc usuari d'una Palm Pre. Jo havia estat usuari d'una Palm Vx des de l'any 2000 i fa uns tres anys la vaig deixar en un calaix i la vaig canviar per una HTC P3300, amb Windows Mobile.

Tot i no fer-me massa gràcia portar un Windows, i tenir moltes dificultats per fer les sincronitzacions i les còpies de seguretat, haig d'admetre que el sistema operatiu estava força bé.

Amb el panorama actual dominat per iPhone, Android i Blackberry, quan vaig veure que havia sortit un producte de Palm que volia competir amb aquests, vaig enrecordar-me de la meva vella PDA i vaig decidir donar-li el meu vot de confiança. A més a més, va poder el meu costat friki i el fet de que es pogués entrar fàcilment al Linux que té per sota va ser un altre factor important.

Després de tres mesos (o més) d'usuari aquestes són les meves impressions:

Imatge exterior i sensació general
La Palm Pre és motl xula. La imatge que té em sembla molt atractiva i han cuidat molt aquesta part del producte. Algú em va dir que el responsable del producte era un ex-Apple, i no m'estranyaria. El teclat, el com llisca amb el polze, la mida i la pantalla em semblen molt elegants.

El WebOS i les aplicacions concurrents
El sistema operatiu està molt bé. Pots tenir diferents aplicacions en marxa alhora, i pots anar canviant amb gestos del dit. El WebOS té una zona de notificacions que també està molt ben pensada. Els widgets que té d'interacció per fer pantalles i formularis també són de fàcil ús. Això sí, quan arrenca una aplicació resulta força lent. Un cop arrencada és ràpid, però té un delay inicial que no mola.
El desenvolupament en WebOS té molt bona pinta, tot basat en JavaScript, HTML i CSS.

El Teclat
El fet de tenir un teclat físic, que jo encara no havia experimentat, m'ha semblat una passada. És una característica que sempre han tingut les Blackberry i que no té el iPhone. Jo havia anat sempre amb el Graffiti de Palm o amb el teclat en pantalla i un punter. El fet de tenir teclat qwerty em sembla fantàstic i que no estigui ocupant espai de pantalla, també. Ja veurem el fet de tenir parts mòbils com li afecta a la vida de l'aparell.

Connexió a Internet
La connexió 3g que dóna Telefònica i la connexió WiFi està molt bé. Tinc la tarifa més petita d'internet que és de 100Mb/mes (mínima quan compres el mòbil amb Telefònica/Movistar) i de moment no m'ha fet falta més.

L'agenda
Sorprenentment el primer defecte que li vaig trobar a la Palm Pre va ser l'agenda. Vaig triar el producte per la meva experiència prèvia de Palm com a PDA i pensava que això era un valor garantit, però no ha estat així. Afortunadament han fet un parell d'upgrades de Sistema Operatiu (molt facilets) que l'han millorada, però inicialment el calendari mensual no mostrava cap informació d'ocupació. Tampoc hi havia una pantalla per veure totes les cites properes, però he trobat una aplicació externa d'agenda que m'ho dóna.
Ara ja estic més satisfet, però inicialment va ser un pain-in-the-ass.

Integració amb gMail i gCalendar
Una cosa que m'ha semblat fantàstic del producte és que pot integrar les cites del calendari i els contactes de múltiples fonts (Twitter, gMail, Facebook i no sé què més). Jo ho tinc integrat amb els meus comptes de Google. Els contactes de Google els tinc directament al mòbil i com ja feia servir el Google Calendar amb el Thunderbird, fent servir diferents calendaris, passar-me'ls a la Pre ha estat una passada.
Respecte els contactes, un problemeta que té és el com interpreta el primer cognom, el segon i els noms compostos. De vegades es fa un liu i no és coherent la visió des de l'aplicació de mòbil i la visió des de l'aplicació de contactes.

El cercador
Un altre punt dèbil és el cercador. Amb el Windows Mobile era una funcionalitat molt potent. Feies una cerca i era super ràpid. Cercava a l'agenda, a qualsevol camp i també era capaç de cercar als documents que haguessis fet amb l'Office Mobile (Word o Excel). La cerca amb la Palm Pre és sobre els contactes i només sobre el nom o el primer cognom. Quan es fa un liu amb els dos cognoms, ja no trobes res. Sort que vaig deduir que el caràcter comodí era "%" i ara em resulta més fàcil, però és un punt dèbil del producte.

Documents
Potser no hi ha molta gent que faci servir la creació de documents des del mòbil, però a mi m'anava molt bé. La Palm Pre té un visualitzador que va bé, però de cara a la creació no té res de res. L'aplicació de notes (a la imatge), a més a més, és molt cutre. Com a aplicació externa i gratuïta tampoc no he trobat cap substitut.

Bateria

La bateria dura molt poc. Si fas un ús intensiu sembla que no duri ni un dia sencer. Jo he hagut d'agafar el costum de carregar-la cada nit. No m'he comprat el Touchstone per a carregar la bateria sense endollar cables, per inducció. Crec que això hauria hagut de formar part del producte.

Aplicacions de tercers
Aquest aspecte és una miqueta ridícul. Ara no recordo exactament les xifres, però vaig veure una comparativa respecte al número d'aplicacions disponibles que deia el següent:
  • iPhone: 170.000
  • Android: 17.000
  • Palm Pre: 1000
No porta molt de temps al mercat i potser han d'apareixer nous desenvolupadors, però la veritat és què , ara per ara, no hi ha massa varietat.
Jo miro molt les aplicacions caseres (hombrew) i estan força bé.

Compatibilitat enrera de Palm
Per sort jo no tinc la necessitat de traslladar les coses de la meva antiga Palm a la Pre, per què abans vaig passar per l'HTC, però el tema de la compatibilitat tampoc no l'han resolt.

El Linux
El fet de poder connectar-te al Linux, instal·lar aplicación optware i fins i tot posar-li un Wordpress a la teva Pre, és una passada. Posar-te a fer ps, explorar els directoris, veure tot el que hi ha i afegir-te un cron mola molt. Llàstima que la IP que et dóna Telefónica després no sigui accessible per internet. Com a mínim jo no he estat capaç d'arribar-hi, després d'haver jugat molt amb el firewall iptables.

Conclusió
Jo estic satisfet amb el meu mòbil-agenda. Respecte l'HTC és molt millor mòbil, però com a agenda la trobo pitjor. Les coses que trobo millors (teclat, connexió, integració amb Google) potser no són tan definitòries del producte. La meva experiència (breu) amb l'iPhone tampoc no em va agradar.
Tal i com està el mercat, crec que la Pre no podrà competir amb l'Android i l'iPhone, però està bé que hi hagi diversitat.

No comments: